fbpx

Proprioceptív tréning

Proprioceptív tréning – Egyensúly-koordináció-ügyesség (BCA) fejlesztése

 

A propriocepció a szomatomotoros működés hierarchiájában a visszacsatoló szerepet játsza. Izmokban, ínakban, ízületi tokokban található receptorok adnak folyamatos információt a központi idegrendszernek helyzetükről, feszültségükről, tenziójuk mértékéről. Ezen receptorok működéséről régóta van fogalma az orvos és sporttudománynak, és leginkább olyan sportokban alkalmazzák tréning formájában a receptorok ingerlését, ahol a lábsérülések kiemelkedők. Ilyenek a csapatsportok, egyensúlyi sportok, főleg, ahol gyors és plyometrikus lépések sorozata is történik, mint például síelés, szertorna, stb.

De a tréning elemei nem csak a tipikus sérülés körre értelmezhető, mivel nyilvánvalóan a váll, nyak, vagy törzs területén is éppoly jelentőséggel bírnak a receptoraink.

Propriocepció fogalma, funkciója

A propriocepció legegyszerűebben úgy fogalmazható meg, mint tudattalan ízületi helyzetérzékelés. Gondoljunk például arra, amikor túrázunk, vagy terepen futunk, és az egyenlőtlen talajviszonyokat követi a bokánk, lábfejünk, illetve teljes testtartásunk.

B=Balance – Egyensúly

Ez egy tudatalatti folyamatos egyensúlyozás, mely az idegrendszer hierarchikus rendszerének tökéletes működését feltételezi.

C= Coordination – Koordináció

Az egyensúly mellett az idegrendszernek szabályoznia kell, mely izmok, mikor és milyen tónusban kapcsoljanak be ahhoz, hogy az adott ízületek hogyan és milyen szögben álljanak: ez már a koordinációs elemek összessége.

A = Agility – Ügyesség

Ha mindezt instabil, vagy nagyon nehezen járható terepen képzeljük el a kihívás nagyobb és az ügyesség képességének is be kell lépnie.

Receptor érzékenység változás

Egy sérülés után az adott terület receptorai is sérülnek, továbbá inaktivitás – sérülés miatti kényszerpihenő, vagy inaktív életmód – miatt is „elhal” szerepük. Ezért létezik a jelenség, hogy a korábbi mozgások nem ugyanolyan összerendezettséggel valósíthatók meg sérülés után.

Ezt hivatott egyrészt a sportrehabilitáció segíteni, de a preventív tréning ezt kívánja megelőzni úgy, hogy ha be is következik a sérülés a folyamatos előtte lévő gyakorlás mozgásmintáit a mozgatórendszer tárolási funkciója, a kisagy képes legyen aktiválni, amikor az szükséges. Az ilyen szemlélettel edző sportolók sokkal gyorsabban tudnak visszatérni sportágukba, és sokkal kisebb eséllyel sérülnek vissza.

Proprioceptív tréning

A proprioceptív tréning alapvető szabálya az ABC szabály, ami inkább BCA, azaz az idegrendszer fejlődésének hierarchiáját követendő – balance-coordination-agility- azaz egyensúly – koordináció – ügyesség fejlesztő tréning. Minden ízületi mozgásra, és sportmozgás imitálásra léteznek propriocepciót, azaz egyensúlyt, koordinációt és ügyességet fejlesztő gyakorlatok, gyakorlatsorok. Céljuk minden esetben ugyanaz az idegrendszeri fejlődés, mely meghatározza mozgásaink minőségét. Sport tevekénységben ez értelmezhető eredményességnek is.

A központi idegrendszer szabályozó szerepe és a proprioceptorok visszajelző szerepe a tudatalatti szabályozó rendszer, míg a kinesztézia az ízületek helyzet érzékelésének tudatos tevekénysége, azaz amikor megtervezve egy stratégia szerint a gyorsulást, elugrást, talajfogást, lépés, ugrásszámot választva végzünk egy sporttevékenységet. A két rendszer egészséges együttműködése az eredményes és minőségi sportolás alapköve. Akár a szabályozó, akkor az érzékelő rendszerben hiba lép fel, a mozgás minősége csorbát szenved.

BCAtraining

A BCA tréning elnevezése is a proprioceptív tréning ABC szabályából kapta, utalva a tréning legfontosabb összetevőjére a sok egyéb mellett.

A legújabb, immár validált kutatások azonban még tovább mutatnak a receptorok elhelyezkedését illetően. Az izmokat, ínakat, ízületeket összekötő kötőszövetes háló teljes felülete tartalmaz receptorokat, melyek sokszínűsége (mit érzékelnek), és sokasága (adott felületen lévő mennyiségük) megkülönbözteti az előzőktől, sőt úgy tűnik nagyobb jelentőséggel is bírnak, mint előtte azt gondolták.

A szomatomotoros (azaz mozgatórendszer) működése, és összefüggései is más megvilágításba kerültek sport szempontból is. Ez a fasciális (kötőszövetes) rendszer, mely háló szerű, és láncokba rendeződik.

BCA funkcionális és sportrehabiltiációs tréningjeiben a propriocepciós gyakorlatok tudatosan tervezett módon célra és egyénre szabva kerülnek a tréningekbe.

A BCA funkcionális tréningről és elemeiről bővebben olvashatsz a Sport menüben!

Időpontot az időpontfoglalás menüben tudsz kérni!