fbpx

Gerincsérvek, hát-, és derékpanaszok időszaka

Gerincsérvek, hát-, és derékpanaszok időszaka

Tavasz derekán igencsak derekasan jelennek meg a gerinc panaszok, vajon mi lehet az oka?

A saját megfigyelésem és egy évtizedes tapasztalatom alapján – azaz mindez nem tudományos tényként kezelendő, nem is annak szánom a story telling rovat részeként ugyebár –. Januárban megkezdett, vagy intenzitásában magasabb szintre váltott sportolási szokások, és a munkában az előző évi zárások miatt sokszorozódó terhek okán gyakran futunk bele szó szerint a túlterhelésbe. Akik egyébként ülő munkát végezve, elég komoly egyéb stresszhatásokkal napi szinten megküzdve élik mindennapjaikat, pont 3 hónap (12 hét plusz-mínusz 1-2 hét) alakul ki egy remek intolerancia a terhelés, és stressz sokasodása felé.

Az utóbbi évek, és időszak stressz terhei mindenkit komolyabban nyomasztanak, mint eddig bármikor, de a hétköznapi életünket éppúgy élni kell a dermesztő hírek, és statisztikák mellett is.

A stressz forrásaira közvetlenül nincs hatásunk, és sokan tudatosan törekednek életmódjuk harmóniába állításával ezt kompenzálni. Ez így helyesnek is tűnik, azonban az egyáltalán nem biztos, hogy nem pont ezzel kerülünk túlterhelésbe.

A mostani #storytellingben nem is egy hanem három derékfájdalom történetét hozom.

  1.  Sportos lovas és a baleset

Egyik főszereplőnk kifejezetten sportos alkat, korábban díjugratásban A kategóriában versenyző lovas a versenysportot már régen abbahagyta, de sportos életét azóta is folytatja különböző mozgásformák kombinálásával. A hideg időkben is rendszeresen dolgozott magán, egész jól szoktatva önmagát a hidegtűréshez, azonban letapadt rekeszizommal, nem kiegyenlített légzéssel mindezt, így sokat betegeskedett hurutos, felső légúti megbetegedésekkel.

Tartásában, és mozgásaiban is egyértelműen látszik a rekesz nem ideális helyzetéből adódó légzési deficit, túl nagy energiát igényel maga sport alatti légzése, és bizony a gerinc mozgásaiban mindez leképeződik. Felső háti szakasz merevsége okán bizony a deréktáji szakasz instabilabbá válását okozta nála.

Pont lovas mozgás során baleset is érte, mellyel a már pár héttel azelőtt elkezdődött derék panaszai azonnal súlyossá váltak egy kiszakadt porckorong sérv formájában.

2. Korábban élsportoló úszó

Másik főszereplőnk korábbi magas szintű úszó versenysportoló már régen stabilizáló műtéten átesett a sportági túlterhelés okán. Légzésmintája hasonlóan az előző szereplőéhez nem kielégítő.

3. Átlag sportoló, szorongással

Harmadik szereplőnk pedig átlag sportoló, aki azonban szorongásra és pánikra hajlamos, stressztűrő képessége ennek ellenére igen magas, súlyos belszervi betegsége mellett, fájdalomtűrése is elképesztő magas, így valós, és súlyos esetekben reagál már csak (mint például a mostani időszakok), akkor azonban igencsak hevesen, mind fiziológiás, mind pszichológiai értelemben.

A pánik esetén a légzés teljesen rendellenessé válhat, légszomj mellett konkrétan halálfélelem érzet is párosulhat. Közel 20 éve már annak, hogy egy munkahelyi túlterhelési időszakban sérv alakult ki, melyet hatékonyan tudtak gyógytornával kezelni, és azóta is karbantartani az akkor ugyan sérült, de regenerálódott területet. Most a nyomasztó, és számára komoly veszteséget, hatást gyakorló időszakban a légzésminta fentiek okán újra szabályozatlanná vált, és ki is újult ugyanazon a korábban már sérült területen a sérv.

Konzekvencia:

Mindhárom esetben ugyanaz megfigyelhető a teljesen különböző események ellenére is (baleset, folyamatos fiziológiás túlterhelés, lelki stressz), mégpedig a légzés mint tendenciózus hiányállapot.

Anatómiai háttér:

A gerincet a derék és nyaki szakaszon fiziológiásan izmok stabilizálják, míg a keresztcsonti és háti szakaszon további csontos támaszt is kap, nem véletlen tehát, hogy a két leggyakrabban sérült terület a derék és nyak.

Ha az adott szakaszt támogató izmok funkciója lassul, gyengül, alábbhagy, akkor a derék és/vagy a nyak instabillá és ezáltal sérülékennyé válik.

A légzés a derék esetében óriási jelentőséggel bír a stabilitásban is.

A rekeszizom elválasztja egymástól a has és mellüreget, így a két nagy területet együttesen befolyásolja az alap és legfontosabb élettani feladatán túl, azaz a légzés feltételeit létrehozandó.

A deréktáji stabilitásban a gerincen tapadó rostjai mellett a hasfal mélyizomzata és a csípőhajlító izomzattal kongruálva hozza létre a dinamikusan működő izomfűzőt, melynek alsó alapja a medence alapi izomzat, így igazából egy dobozt alkotnak nem is fűzőt, vagy gyűrűt.

Ebben az érzékeny és komplex rendszerben ha hiba csúszik, akkor szofisztikáltan kompenzál valamely társ a fűzőben, vagy ha úgy tetszik dobozban. Ám nyilván csak egy bizonyos határig.

Folyamatos terhelés mellett, ha még más munkáját is el kell végezni, az ő hibáit is ki kell javítani, értelemszerű, hogy előbb vagy utóbb kifárad és saját működése is akadályozott lesz.

Képzeld el, hogy a munkahelyeden a munkatársad beteg, és te végzed helyette a munkát a sajátod mellett, ez természetes megérted, te is kerülhetsz ilyen helyzetbe. De azért fáradsz, elégedetlenség uralkodhat el rajtad. És ha eközben még jön egy saját feladatban is plusz terhelés hirtelen, lehet pont abban fogsz felsülni, pedig az igazából az pont a te munkád lenne.

Na hát valahogy így van ez a szervezetünkben is. Minden mindennel összefügg, nem csak lokálisan.

A sérv megelőzésének, avagy a már kialakult probléma kezelésének kötelező eleme:

 

Egy belszervi ok, egy lelki teher, egy máshonnan érkező mozgásszervi terheltség éppúgy okozhat panaszt  példának okáért a gerincnek. A stabilizátor izomfűzőnk (dobozunk) pedig valóban mindennel összefügg. Az összes mozgásban részt vesz, mindenben stabilizál hozzá még a mozgás létrejötte előtt, a hasi és medencei szervek tartását, és mozgásával azok mozgékonyságát, véráramlását is végzik. A mellüregi szerveket tartják, a tüdő működéséhez pedig alapvető elemi szinten járul hozzá.

Tehát egyszerűen megkerülhetetlen, az abszolút közepünk.

Ebben a szuper rendszerben mindenféle speciális tesztet mellőzve is igen látványos, ha a légzés minta a rendszert (izomfűzőt vagy dobozt) nem a stabilizáció irányába viszi, hanem instabillá teszi. Ettől nem fogsz megfulladni értelemszerűen, ettől az fog történni, hogy a rendszer egyik eleme nem a harmóniát szolgálja, hanem épp egy stressz helyzetben van, vagy rosszabb esetben ott is ragad.

Ennek a #storytellingnek is éppúgy az a tanulsága, hogy tekints magadra globálisan, vagy ha úgy tetszik holisztikusan.

A gerinc problémák túlnyomó részben egész bagatell okoknál fogva, mint a januári fogadalmakban tett túlterhelés, amit az elején emlegettem a cikknek, vagy épp komplex komoly folyamatok hatásaként is létrejöhetnek.

  • Azonban megtanítva a tested a stabilizátor terület funkciójának érzékelésére, bizony igen könnyű módszerekkel, eszközökkel és gyakorlatokkal tudsz közbelépni, és ezzel megelőzni a gerinc panasz kiújulását, vagy éppen kialakulását jobb esetben.
  • És ha mégis panaszos lesz, mert olyan betegség jön, ami nagyon levesz a lábadról, vagy olyan stressz ér, melyet már tényleg nehezen kezelsz, vagy olyan túlterhelésbe futsz bele, amit sajnos nem érzékeltél elég jól, sem biztos, hogy összedől a világ, hiszen kulcs lesz a kezedben magadhoz, és a regenerációdhoz. A cél, hogy mindezt elkerüld, de legyünk realisztikusak, az életben jöhetnek komoly terhek, amikor nem pont ide, azaz az izomfűződ működésére, fogsz teljes erővel figyelni, de megoldani akkor is tudni fogod, ha bármi időszakos kellemetlenség érne.
  • Mit jelent ez? Az hogy fel vagy vértezve az önmagad ismeretének fegyverével, az érzékelés finomságával, a tudás valós hatalmával, mellyel élve magabiztosan állsz a problémáddal szemben.
  • Olyan rutint tudsz kialakítani, hogy a probléma már egyre kisebbnek hat, és egyszerűen idővel megszűnik létezni.
  • Mit tudsz tenni ezért? Tanulni, figyelni magad és gyakorolni a helyzetnek megfelelően. Pont úgy, mint minden másban. Ahogy az iskolában tanultál, figyeltél, hogy tudsz boldogulni a különböző tantárgyakban, majd azt gyakoroltad.

Összefoglalva:

  1. Meg kell ismerned a tested, értened az összefüggéseket
  2. A saját anatómiai sajátosságaid ismeretében, a mindennapi tevékenységeid, sport, és egyéb céljaid ismeretében egy célorintált érzékelés rendszer kifejlesztése a cél
  3. A légzés szabályozás mint központi szerep az élettani oldalról megkerülhetetlen, azonban a célodhoz kell adaptálni
  4. Az izomfűző aktiválás mint másik központi szerep az izmok oldaláról megtanulható és érzékelése csúcsra járatható
  5. A mozgásaid harmonizálása a mentális és fizikális terhek rendszerbe állítását hozza, mellyel rutinszerűen leszel képes megbírkózni

 

Ezt a holisztikus szemléletet, tudást, módszer és eszköztant, gyakorlatokat kapod meg a BCAtraining sportrehabilitációs programjában, melyet egy életen keresztül hasznosíthatsz, nem csak egy fejlődési időszakra vonatkozik. Sokkal több mint tréningprogram, szemléletmód!

#storytelling #bcatrainingsportrehabilitációsprogram