fbpx

Szétnyílt hasizom előfordulási gyakorisága és megoldása

𝗩𝗮́𝗿𝗮𝗻𝗱𝗼́𝘀𝘀𝗮́𝗴 𝗲́𝘀 𝘀𝘇𝘂̈𝗹𝗲́𝘀 𝗼𝗸𝗼𝘇𝘁𝗮 𝗽𝗮𝗻𝗮𝘀𝘇𝗼𝗸

Mind a terhesség, mind a szülés számos élettani, és fizikai változást hoz az anya szervezetében, mely egy elképesztő összetett, csodálatos folyamat, és szinte hihetetlen, hogy a baba fejlődése érdekében a szervezet micsoda módosításokat képes elvégezni hormonális és fizikális úton.
𝗙𝗶𝘁𝗺𝘂𝗺𝗺𝘆 𝘀𝘇𝘂̈𝗹𝗲́𝘀 𝘂𝘁𝗮́𝗻𝗶 𝗸𝗶𝘀𝗰𝘀𝗼𝗽𝗼𝗿𝘁𝗼𝘀, 𝘀𝘇𝗮𝗸𝗲́𝗿𝘁𝗼̋ 𝘁𝗿𝗲́𝗻𝗶𝗻𝗴:
🟢Biztonságos, és hatékony fejlődés
🟢Háttér tudást is kapsz, megérted mi zajlik testedben, érted a gyakorlatokat
🟢Tartásjavítás, energetizálás, funkció javítás, állóképesség javítás, forma rendezés, sportba való visszatérés támogatás

☝𝘼 𝙡𝙚𝙜𝙜𝙮𝙖𝙠𝙧𝙖𝙗𝙗𝙖𝙣 𝙚𝙡𝙤̋𝙛𝙤𝙧𝙙𝙪𝙡𝙤́ 𝙩𝙪̈𝙣𝙚𝙩𝙚𝙠, 𝙚𝙡𝙫𝙖́𝙡𝙩𝙤𝙯𝙖́𝙨𝙤𝙠 𝙨𝙯𝙪̈𝙡𝙚́𝙨 𝙪𝙩𝙖́𝙣:

1. rectus diastasis – szétnyílt hasizom
2. stressz inkontinencia
3. hólyag-, és méh süllyedés
4. derék és SI ízületi fájdalom

𝗥𝗲𝗰𝘁𝘂𝘀 𝗱𝗶𝗮𝘀𝘁𝗮𝘀𝗶𝘀 – 𝘀𝘇𝗲́𝘁𝗻𝘆𝗶́𝗹𝘁 𝗵𝗮𝘀𝗶𝘇𝗼𝗺

Egy tanulmány bemutatta, hogy a 35. gesztációs (terhességi) héttől kezdődően mindenkinek, azaz 100%-ban minden kismamának, eltávolodik egymástól az egyenes hasizom két hasfala, mely az őket elválasztó kötőszövetes sövény az ún. linea alba megnyúlása követ. A következtetés az, hogy erre egyszerűen szükség van élettanilag, hogy a baba elférjen.
Ugyanebben a kutatásban vizsgálták szülés után különböző időpontokban a szétnyílás mértékét, és megállapították, hogy az anyukák ☝☝39%-nak a szülést követő 6. hónapban a normálistól nagyobb mértékű maradt a távolodás.
Azonban érdekesség, hogy nem találtak összefüggést a népszerű, elterjedt hiedelmekkel, miszerint a várandósság előtti testsúllyal, a terhesség ideje alatt történő súlygyarapodás mértékével, a baba születési súlyával, illetve a has körfogat méretével korrelálna a hasizom távolodás mértéke.
Ha teljesen őszinték akarunk lenni, tudományosan igazolt formában nem mondhatjuk, hogy tudnánk mitől függ kinek miért marad meg a szétnyílás, és az mekkora is marad.
𝘏𝘪𝘷𝘢𝘵𝘬𝘰𝘻𝘰𝘵𝘵 𝘬𝘶𝘵𝘢𝘵𝘢́𝘴: 𝘗𝘢𝘵𝘳𝘪́𝘤𝘪𝘢 𝘎𝘰𝘯𝘤̧𝘢𝘭𝘷𝘦𝘴 𝘍𝘦𝘳𝘯𝘢𝘯𝘥𝘦𝘴 𝘥𝘢 𝘔𝘰𝘵𝘢 1, 𝘈𝘶𝘨𝘶𝘴𝘵𝘰 𝘎𝘪𝘭 𝘉𝘳𝘪𝘵𝘦𝘴 𝘈𝘯𝘥𝘳𝘢𝘥𝘦 𝘗𝘢𝘴𝘤𝘰𝘢𝘭 2, 𝘈𝘯𝘢 𝘐𝘴𝘢𝘣𝘦𝘭 𝘈𝘯𝘥𝘳𝘢𝘥𝘦 𝘋𝘪𝘯𝘪𝘴 𝘊𝘢𝘳𝘪𝘵𝘢 3, 𝘒𝘢𝘳𝘪 𝘉ø : 𝘗𝘳𝘦𝘷𝘢𝘭𝘦𝘯𝘤𝘦 𝘢𝘯𝘥 𝘳𝘪𝘴𝘬 𝘧𝘢𝘤𝘵𝘰𝘳𝘴 𝘰𝘧 𝘥𝘪𝘢𝘴𝘵𝘢𝘴𝘪𝘴 𝘳𝘦𝘤𝘵𝘪 𝘢𝘣𝘥𝘰𝘮𝘪𝘯𝘪𝘴 𝘧𝘳𝘰𝘮 𝘭𝘢𝘵𝘦 𝘱𝘳𝘦𝘨𝘯𝘢𝘯𝘤𝘺 𝘵𝘰 6 𝘮𝘰𝘯𝘵𝘩𝘴 𝘱𝘰𝘴𝘵𝘱𝘢𝘳𝘵𝘶𝘮, 𝘢𝘯𝘥 𝘳𝘦𝘭𝘢𝘵𝘪𝘰𝘯𝘴𝘩𝘪𝘱 𝘸𝘪𝘵𝘩 𝘭𝘶𝘮𝘣𝘰-𝘱𝘦𝘭𝘷𝘪𝘤 𝘱𝘢𝘪𝘯
𝘍𝘰𝘳𝘳𝘢́𝘴: 𝘈𝘭𝘮𝘢́𝘴𝘺, 𝘉𝘦𝘳𝘯𝘢́𝘵𝘩 – 𝘔𝘶𝘮𝘮𝘺 𝘛𝘶𝘮𝘮𝘺 𝘵𝘳𝘦́𝘯𝘪𝘯𝘨 (𝘢𝘻𝘰́𝘵𝘢 𝘍𝘪𝘵𝘮𝘶𝘮𝘮𝘺 𝘵𝘳𝘦́𝘯𝘪𝘯𝘨) 𝘬𝘦́𝘱𝘻𝘦́𝘴𝘪 𝘫𝘦𝘨𝘺𝘻𝘦𝘵, 𝘉𝘶𝘥𝘢𝘱𝘦𝘴𝘵, 2017.
👉👉👉A szétnyílt hasizom okán további panaszok léphetnek ugyan fel, de leggyakrabban 𝗲𝘀𝘇𝘁𝗲́𝘁𝗶𝗸𝗮𝗶 𝗲́𝘀 𝗳𝘂𝗻𝗸𝗰𝗶𝗼𝗻𝗮́𝗹𝗶𝘀 𝗼𝗸𝗼𝗸 𝗸𝗲𝘁𝘁𝗼̋𝘀𝗲 𝘇𝗮𝘃𝗮𝗿𝗷𝗮 𝗮𝘇 𝗮𝗻𝘆𝘂𝗸𝗮́𝗸 𝘁𝗼̈𝗯𝗯𝘀𝗲́𝗴𝗲́𝘁.
👉👉👉Nehezítheti a 𝘀𝘂́𝗹𝘆𝗿𝗲𝗻𝗱𝗲𝘇𝗲́𝘀𝘁, 𝘁𝗲𝘀𝘁𝘁𝗮𝗿𝘁𝗮́𝘀 megváltozik, 𝘁𝗲𝗿𝗵𝗲𝗹𝗵𝗲𝘁𝗼̋𝘀𝗲́𝗴, és 𝗲𝗻𝗲𝗿𝗴𝗶𝗮 𝘀𝘇𝗶𝗻𝘁 is csökkenhet.
Akkor mégis mi úton induljunk el, mit tehetünk magunkért?
𝗙𝗶𝘁𝗺𝘂𝗺𝗺𝘆 𝘀𝘇𝘂̈𝗹𝗲́𝘀 𝘂𝘁𝗮́𝗻𝗶 𝗸𝗶𝘀𝗰𝘀𝗼𝗽𝗼𝗿𝘁𝗼𝘀, 𝘀𝘇𝗮𝗸𝗲́𝗿𝘁𝗼̋ 𝘁𝗿𝗲́𝗻𝗶𝗻𝗴: https://bcatraining.hu/landin…/fitmummy_online_kiscsoport/
👉👉👉A linea alba egy kötőszövetes képlet, és mint minden kötőszövet kollagén, és elasztikus rostok kombinációja. Állapotát befolyásolja sejtjei, rostjai, és a sejt közötti állományának igényeiből fakadó minősége.
🟢Az egyik 𝗹𝗲𝗴𝗳𝗼𝗻𝘁𝗼𝘀𝗮𝗯𝗯 𝗮 𝘃𝗶́𝘇! A rugalmas kötőszövet alapeleme a víz; sok más élettani hatás mellett ide is egy pont, amiért a napi víz (nem folyadék, direkt vizet írtam) igényt ki kell elégíteni.
🟢A következő a 𝗺𝗶𝗻𝗼̋𝘀𝗲́𝗴𝗶 𝘁𝗮́𝗽𝗹𝗮́𝗹𝗸𝗼𝘇𝗮́𝘀! Minél több a károsanyag felvétel, az egész szervezet annál többet kényszerül helyreállító, kompenzáló folyamatokra, melyért lehet sok minden mást háttérbe fog szorítani, például a mozgás igényt, hiszen enerváltság alakul ki a rengeteg energiát felemésztő folyamatokra. A 𝗸𝗼̈𝘁𝗼̋𝘀𝘇𝗼̈𝘃𝗲𝘁 𝗮𝗹𝗮𝗽𝘃𝗲𝘁𝗼̋ 𝗶𝗻𝗴𝗲𝗿𝗲 𝗽𝗲𝗱𝗶𝗴 𝗺𝗮𝗴𝗮 𝗮 𝗺𝗼𝘇𝗴𝗮́𝘀, anélkül rugalmatlanná válik.
🟢Genetikai, testalkati tulajdonságokat is feltételeznek a háttérben, de mint fentebb írtam, tudományos bizonyíték erre vonatkozóan nincs. Azonban a kollagén rost állomány valóban genetikailag is determinált. Azonban az epigenetikai, azaz a tanult életmódbeli szokások ezt jelentősen átírhatják.
‼❗Tehát először is 𝒆́𝒍𝒆𝒕𝒎𝒐́𝒅𝒐𝒅𝒃𝒂𝒏 𝒂 𝒎𝒆𝒈𝒇𝒆𝒍𝒆𝒍𝒐̋ 𝒗𝒊́𝒛 𝒎𝒆𝒏𝒏𝒚𝒊𝒔𝒆́𝒈, 𝒎𝒊𝒏𝒐̋𝒔𝒆́𝒈𝒊 𝒕𝒂́𝒑𝒍𝒂́𝒍𝒆́𝒌 𝒆𝒍𝒇𝒐𝒈𝒚𝒂𝒔𝒛𝒕𝒂́𝒔𝒂 𝒎𝒆𝒍𝒍𝒆𝒕𝒕, 𝒂𝒛 𝒆́𝒔𝒔𝒛𝒆𝒓𝒖̋, 𝒆́𝒔 𝒕𝒂́𝒎𝒐𝒈𝒂𝒕𝒐́ 𝒎𝒐𝒛𝒈𝒂́𝒔, 𝒔𝒑𝒐𝒓𝒕 𝒔𝒛𝒆𝒓𝒆𝒑𝒆𝒍𝒋𝒆𝒏 𝒂𝒍𝒂𝒑𝒗𝒆𝒕𝒐̋𝒆𝒏.❗
🟢Babatervezésnél már rögtön érdemes táplálkozási és mozgás tanácsot kérni, és aszerint hangolódni a várandósságra.
🟢Táplálékkiegészítők, vitamin pótlásokat érdemes orvossal is egyeztetett módon beállítani.
🟢A 𝐯𝐚́𝐫𝐚𝐧𝐝𝐨́𝐬𝐬𝐚́𝐠 𝐢𝐝𝐞𝐣𝐞 𝐚𝐥𝐚𝐭𝐭 𝐢𝐬 𝐦𝐨𝐳𝐨𝐠𝐣 𝐭𝐨𝐯𝐚́𝐛𝐛, 𝐭𝐫𝐢𝐦𝐞𝐬𝐳𝐭𝐞𝐫𝐞𝐤𝐧𝐞𝐤 𝐦𝐞𝐠𝐟𝐞𝐥𝐞𝐥𝐨̋ 𝐦𝐨́𝐝𝐨𝐧! Ha azonban eddig nem mozogtál rendszeresen, ne most kezdj el új mozgásformát megtanulni, ekkor kizárólag biztonságos, és jól felkészült kismama programot válassz!
A harmadik trimeszterben már megtanulod azokat a nagyon alap technikákat, melyeket a szülés után a gyermekágyi időszakban is alkalmazhatsz, de ekkor még a kifejezett sportolás nem ajánlott!! Ne sürgesd az időt, mert árthatsz is vele!
A szülést követő 7. héttől pedig fokozatosan kezdj el mozogni belevéve a szétnyílt hasizomra irányuló tornát is, szétnyílás mértékétől függetlenül támogat.
𝗔 𝗙𝗶𝘁𝗺𝘂𝗺𝗺𝘆 𝗽𝗿𝗲-, 𝗲́𝘀 𝗽𝗼𝘀𝘁𝗻𝗮𝘁𝗮́𝗹𝗶𝘀 𝗽𝗿𝗼𝗴𝗿𝗮𝗺 𝗲𝘇𝗲𝗻 𝗮𝘇 𝘂́𝘁𝗼𝗻 𝘃𝗲́𝗴𝗶𝗴 𝘁𝘂𝗱 𝗸𝗶́𝘀𝗲́𝗿𝗻𝗶 𝘁𝗮́𝗺𝗼𝗴𝗮𝘁𝗻𝗶!
✔A BCAtrainingben rehabilitációs tréner irányításával sajátíthatod el a gyakorlatokat.
✔Egyéni és kiscsoportos foglalkozások keretében, online, személyes és a leginkább preferált hibrid módon is elérhető.
✔Hibrid módozat: személyes / élő online óra – azaz (amennyiben a korlátozások feloldásra kerülnek) személyesen is részt tudsz venni az órákon, de ha nem tudsz eljönni, mert távol laksz, vagy csupán kényelmetlenséget okozna élőben online felületen is tudod követni az órát.
𝗦𝗢̋𝗧! Felvételre is kerül az anyag, és zárt oldalon kerül megosztásra, kizárólag a csoport tagjainak – ez 𝗮 𝗺𝗮́𝗷𝘂𝘀𝗯𝗮𝗻 𝗶𝗻𝗱𝘂𝗹𝗼́ 𝗰𝘀𝗼𝗽𝗼𝗿𝘁𝗿𝗮 𝗲́𝗿𝘃𝗲́𝗻𝘆𝗲𝘀! (egyéni órán nincs plusz felvétel, ha külön igény mutatkozik erre, az külön díjazással megoldható.)
Továbbá videótárban elérhető kistréningek, melyek rövidebb idejűek, és bármikor ismételheted!
Következő bejegyzésben a többi tünetre is kitérek.