fbpx

Lovas mozgáskorrekciós felmérés

Hinging rider – lovas mozgáskorrekció
FEL SEM MERÜLT MÉG BENNED, HOGY KORREKCIÓRA LENNE SZÜKSÉGED?
ÉREZTÉL MÁR HIÁNYT LOVAS SPORT MOZGÁSODBAN, DE ÚGY GONDOLOD MINÉL TÖBBET LOVAGOLSZ MAJD MEGTANULOD AZT JÓL IS CSINÁLNI?
MÁR FÁJDALMAS SPORT EDZÉSEID IS VOLTAK? VAGY MÁR HOSSZABB IDŐRE FENNMARADÓ GERINC, CSÍPŐ, HÁT, TÉRD, VAGY BÁRMELY MÁS ÍZÜLETI PANASZOD IS FELMERÜLT?
RENGETEGET LOVAGOLSZ, VERSENYZEL, DE ÉRZED HOGY TUDNÁL HOVA FEJLŐDNI, DE VALAHOGY LASSAN HALADSZ, NEHÉZKESEK BIZONYOS FELADATOK?
💚Mindegyik kérdés megér egy-egy külön posztot.
☝️Azonban egy közös bennük, még pedig a mozgáskorrekció hiányából adódó értetlenség, érzéketlenség, pontatlanság, sérülés.
☝️Mozgáskorrekcióra alapvetően minden sportágban szükség van, ez sok esetben teljesen evidens.
🤔Valahogy senkinek nem merül fel, hogy egy úszó csak úszik, egy kajakos csak evez, egy vízilabdás, csak mérkőzés jelleggel edz. Teljesen természetesnek vesszük, hogy ők erőnléti edzéseket vesznek, regenerációs edzéseket vesznek, egyéb regenerációs technikákkal kezelik őket, stb. Ezek a sportágak sikeresek, ezek a sportolók sikeresebbek tudnak lenni, hiszen megfelelő támogatást kapnak, tudás szintjén is.
SPORTÁGI ÉS SPORTEDZÉS KÖZÖTT VAN KÜLÖNBSÉG:
🏋‍♀⛹‍♂🤼🤾A sportok olyan mozgásformák, melyek meghatározott keretek között létrehozható mozgásmintákból állnak, és egy közös célt szolgálnak, melyet az adott sportág szabályai által vannak meghatározva.
🟢Azaz egyetlen sport sem fed le minden emberi mozgást, minden egyes sport bizonyos mintákat többet és jobban használ, minden egyes sport egyes területeket jobban megterhel a testben.
🤸Az általános értelemben vett sportolás, mely nem sportági kapcsolatot mutat, hanem az átmozgatást, az ízületek fiziológiás mozgástartományában történő mozgását, és az azt létrehozó lágyszövetek, izmok, ínak, szalagok, ízületi tokok, porcok stb. egészségét, az izmok erősítését és regenerációját segítik, fedik le az emberi mozgásban rejlő egészségtámogató hatást.
💪Tehát egy funkcionális tréning alapvetően ezt az általános, sportághoz nem köthető célt szolgálja. Fontos még egyszer megjegyezni, hogy mindezt fiziológiás szinten. Például a spárga nem fiziológiás mértéke a csípőnek, azonban egy egyenes törzzsel végzett mélyguggolás igen.
A KORREKCIÓS IGÉNY KÉTFÉLE MEGJELENÉSE:
1⃣ Általános sportoló esetén akkor, ha anatómiai helyzetéből fakadóan jelentkezik eltérés, és a fiziológiás szinten történő mozgások akadályozottak. Fenti példa esetén nem tudja mély guggolást létrehozni, kötött csípője okán.
2⃣ Sportági sportoló esetén pedig egy kötelező kiegészítő protokoll egyrészt a sportági teljesítmény optimalizálásához, másrészt a túledzés/túlterhelés okozta eltérések korrigálására.
🏇🏇🏇Lovas sportolók esetében a 2. pontról van szó.
🟢A lovasok a csípő hajlító, közelítő és berotációs tartományát folyamatosan terhelik, ezért, ha nem végez semmi más céltudatos kiegészítő korrekciós programot a lovas, bizony a csípő fog talán mondhatni elsőként túlterhelődni. A terhelt ízület mozgását az agy be fogja szűkíteni védelme érdekében, innen pedig a teljes mozgáslánc felborul. Egyrészt azért, mert a csípő ízület minden mozgás erőgenerátora, illetve aktív részese az úgynevezett core területnek, mely a stabilitáshoz szükséges. Stabilitás vesztés esetén gerinc, térd, és váll (nyak) panaszok jelentkezhetnek.
🟢De ugyanezt a sort nézhetnénk a boka oldaláról is, ha a talp, ujjak, boka mozgásai korlátozottak az állandóan erőltetett helyzetből kifolyólag általában először a térdek fognak panaszt mutatni, majd a boka és csípő közvetlen kapcsolatából adódóan, a fenti példán keresztül a csípő szűkülete és annak következményei jelennek meg.
☝️És most kizárólag a sportági mozgásból eleve adódó legtipikusabb terhelésekről beszéltem.
🟢Ezek mellé jön a te saját anatómiai felépítésedből adódó esetleges diszbalanszok, vagy épp korábbi sérülésekből adódó eltérések, munkahelyi vagy sportági mozgásból, terhelésből adódó aszimmetria, féloldalasság például.
🟢Nyilvánvaló hogy nem akarsz rosszat a saját, vagy a lovaglásod idejére teljes felelősséggel rád bízott lónak. A saját egészséged, és jó teljesítményű sportmozgásod mellett evidens, hogy a sporttársad egészsége is rád van bízva. Segíteni a tested jelzéseivel tudod, irányítani, kommunikálni is így tudsz, tehát azért akkor elég evidens ugye, hogy ép testtel kellene mindezt tenned.
❗Nem, nem menő, hogy mindened fáj, és így ülsz lóra, mert te egy hős vagy, lehet ez neked így tűnik a lovadnak biztosan nem, akkor sem ha óriási a rutinod. Igen a rutinnal sok mindent ki tudsz kompenzálni, ami egy külső szemlélőnek nem fog feltűnni, de a fájdalom olyan reflexes folyamatot indít el, amit hidd el nem tudsz érzékelhetetlenné tenni, hiszen az a célja, hogy érezd BEAVATKOZÁS SZÜKSÉGES! Igen a lovad is érzi!
☝️❗Tehát alapvető cél a fájdalommentesség, majd a feszültségmentesség, aztán pedig a szolid, finom, szinte láthatatlan, harmonikus mozgás. Igen ez lehetséges még nagyobb aszimmetriával is, meg lehet tanulni annak érzékelését, lehet fejleszteni az egyenességet, az egyensúlyt a koordinációt és az ügyességet!
💚A Hinging rider programban testtartás elemzést, mozgásminta elemzést, egyéb palpációs szöveti teszteket, és idegrendszeri teszteket is végzünk a feltérképezéshez. A mozgás céljainak igénye mellett ezzel az alapállapottal alakul ki a mozgásprogram.
💚Lovardai helyszíneken lovon történő mozgáselemzéssel is kiegészül a program, így egy olyan teljes képet kapsz magadról, mely önmagában egy nagy tanulási út első leckéje.
💚Megtanulod mit kell magadon (és társaidon, sőt a lovadon, mint sporttársad) megfigyelni, megtanulod ezt „zsigeri” szinten érzékelni, megtanulod, hogy az eltéréseknél mit kell tenned, felismered, ha késett a korrekció, de ezzel együtt mégis képes leszel korrigálni. Képes leszel egészséges maradni úgy, hogy egy speciális mozgásban (lovaglás) terheled magad. Megtanulsz technikákat a regenerációd megsegítésére. Képes leszel még egy baleset, sérülés esetén is hatékonyan visszatérni.
📸📸Alábbi képeken egy mozgáselemzés pillanatképeit láthatod.
🏇🏇🏇 A lovas mozgását kis videókban többszörös lassításban elemezzük ki. Ezek a képek ilyen videókból vannak kiemelve. Látható, hogy a lovas csípője, és hátsó hosszanti mozgáslánca enyhe feszültséget mutat ezért lába előrébb kerül a kívánatosnál, a kengyelben is éppen hogy a láb elejét tartja. Mindezt gyönyörű rutinnal, és kellő mozgáskoordinációval ki tudja kompenzálni, egyik ilyen kompenzátora a szár segítségekben van. Többlet mutatkozik a kézben, mely fordulatokban, átmenetekben, félfelvételekben megjelenik, amikor a ló „fejének mozgása” árulkodó jeleket mutat. A példában szereplő lovas, kifejezetten ruganyos, könnyed, és magabiztos, minimális aszimmetriával rendelkezik, mégis vannak eltérései, mégis érzi szükségét a lehetséges túlterhelés elkerülésének. Hiszen nagyon sokáig, eredményekkel és élményekkel teli lovas éveket szeretne!
A felvételeken Csima Dominika látható. Kiváló tehetségű lovas, aki a lovas és lósportok aktív gyakorlója is egyben. Angol telivérek mellett a galopp sportból, félvérek, sportlovak lovaglásával is foglalkozik. Ez a sokszínűség, a különböző helyzetekhez, temperamentumhoz és anatómiai sajátossághoz szokott lovas munkáján is látszik. Az ő célja nem más: a túlterhelést elkerülni, a túledzést felismerni, a korrigálandó hibákra napi gyakoriságú regeneráló feladatok végzése.
A BCAtraining zárt, de ingyenes Facebook csoportjában (link a kommenteknél) egy kis videós részletet is megtekinthetsz.
💚Ha Te is ezt szeretnéd keress meg egy díjmentes 45 perces konzultációra átbeszéljük telefonon a lehetséges megoldásokat!