fbpx

Sportrehabilitáció

Sportrehabilitáció

 

A sportrehabilitáció területe sokakban kérdéses pontosan mit is takar, mivel foglalkozik. Sokszor alulértékelt, sokszor pedig túlértékelt. Ezzel a bejegyzéssel kísérletet teszek arra, hogy kicsit könnyebb legyen eligazodni.

 

A sportrehabilitációt kétféle irányból közelíthető meg alapvetően.

  • Egészségügyi irány,

mely leegyszerűsítve a gyógytornával egyenlő. Azaz egészségügyi végzettséggel rendelkező gyógytornász, fizioterapeuta végezheti. Gyógytorna, fizikoterápia, balneo terápia, elektroterápiák tartoznak ide, hogy manuálterápiák is említésre kerüljenek. Leginkább akut sérülés után alkalmazandó. Illetve olyan krónikus panaszoknál, melyeknél orvosi vagy gyógytornász diagnózis után a konzervatív terápia javasolt, esetleg konkrétan nevesítve is azt, pl. Schrott-terápia. Alapvető céljuk a fájdalommentes, és legnagyobb mozgástartomány elérése.

  • Sport irány,

mely leegyszerűsítve korrekciós edzéssel egyenlő.

Sport végzettséggel végezhető, testnevelő, gyógytestnevelő, sportedző, erőnléti edző, személyi edző képezheti tovább magát ebben az irányban.

Tartásjavító, gerinc edzés, rehab edzés, rehabilitációs tréning néven jelennek meg elsősorban a piacon.
Manuális technikákat is lehet alatta érteni, elsősorban fascia lazítási technikák, flossing, kinesio tape, stb.
Alapvető céljuk egyrészt a megelőzés, azaz rossz, vagy egyoldalú mozgás mellett a diszbalansz okozta sérülések elkerülése,

másrészt a korábbi sérülések gyógytorna utáni, vagy ha az nem volt, és krónikussá vált a probléma, akkor annak korrekciója. Ehhez állapotfelmérésre van szükség, hogy vissza kell térni esetleg az egészségügyi korrekcióig, vagy mehet a sport korrekció.

Cél a sportágba való integrálás, a teljesítmény optimalizálás, és fokozás, a sérülések kockázatának csökkentésével.

Melyik irányt válasszam?

  • Akut sérüléssel eleve orvos, és/vagy gyógytornász. Min. 6 hét minden sérülésnél a vízválasztó. Azalatt konkrét sportági visszatérés elég nagy esélyt tartogat a visszasérülésre.

 

  • Sérülés után min. 6 héttel

azonban a sérülés típusa, és az adott egyén gyógyulási hajlama a meghatározó. Ezt a szakembereken kívül az adott egyén saját testének, érzéseinek tisztázásával lehet együttesen megítélni, folyamatos kontroll mellett indíthatók meg a mozgások. Itt már működik a sport irány, azaz a BCA tréning is.

 

  • Sérülés nélkül

is sok panasz merülhet fel, leginkább a derékfájás, vállfájdalom, térd fájdalmak a leggyakoribbak. Itt is állapotfelmérés fog dönteni melyik irány a helyes. A BCA tréningben az első alkalommal ezt felmérjük!

 

A gyógytorna mellett, vagy után akár a sportba, akár a hétköznapi életbe való integrálás már jó eséllyel edzőt igényel.

Amennyiben nem vagy sportoló, úgy a hétköznapi életedbe való sport beépítése eleve alapvető kívánalom, hogy problémáid ne jelentkezzenek. Sportolóként pedig nyilvánvalóan jól ismered tested, így meg tudod ítélni van e olyan terület mely fejlesztést igényel, vagy sem.

Mennyi idő ez?

Na ez egy érzékeny kérdés. Tudom idő, és pénz. Mégsem tudok mondani időt, és szakmailag nem is lenne helyes.

Óriás nyomás helyeződik a sportolókra e tekintetben, ahol a versenynaptár adott, a sportági edző produktumra törekszik, érthető módon.

Bizonyos sérülések esetén vannak protokollok, melyek támpontot adnak időbeni kérdésekben is. Ezek feltételezik a maximális odaadást, ami azt jelenti, hogy egyetlen alkalmat sem hagy ki a sportoló, mind fizikális értelemben, mind mentálisan abszolút helytáll a folyamat teljes ideje alatt, stb. Na ezt hogy jósolja meg bárki?

Sérülés nélkül még ilyen sem áll rendelkezésre. Pl. tartáshibából adódóan bedől valakinek a térde, vagy külső talpélen jár, vagy előreesik a válla, mennyi idő korrigálni? Lehet egy életen keresztül zajlik a korrekció, lehet hogy pont annyi idő, amennyit arra szánt az egyén, hogy ezt elrontsa, ami egy 30-40 éves embernél laza 20 év kb. Persze ez most direkt túlzás, csak azért írom így, hogy érzékelhető legyen az, hogy sem az egészségügyi, sem a sport rehabilitáció nem varázslás.

Nincs instant megoldás, és nincs  olyan hogy 3 hét és tök jó lesz meglásd. 1-1 adott korrekció minimum 6 hónaptól-12 hónap, és ez heti 3-4 alkalom tudatos terápiát (ebben a saját magad által végezhető is bele tartozhat) takar.

Általános értelemben vett tartás korrekció, krónikus hátfájás, pl. pedig értsd úgy ahogy mondom, életen át tartó odafigyelést igényel, ami nem azt jelenti, hogy azt kizárólag terápiás körülmények között kell tenned, hanem pont az ellenkezőjét minden egyes mozdulatodnál kell tenned, amit megtanulsz a terápiákon.

Vannak fájdalmat, és mozgástartományt kezelő manuális technikák, pl. masszázs típusok, melyek elképesztő hatékonyak, és valóban azonnal oldanak. Javaslom is ezek igénybevételét, mert csodás hatásúak, azonban ha utána pont ugyanúgy nem foglalkozik a sérülés kezelésével, vagy a tartás korrekciójával az ember, pont ugyanúgy visszaáll minden, és természetesen a teljesítmény ettől javulni nem fog, mondjuk romlani sem, és ez is egy nagyon komoly eredmény.

A lehető legjobb, ha kombinálja az ember a manuális technikákat a mozgásos technikákkal, ha hajlandó időt szánni, hogy megtanulja a saját maga által végezhető gyakorlatokat, masszázsokat is, úgy meg pláne spórol időt és pénzt is. Így tényleg csökkentheti a sérülés, és panaszos időszakokat. De olyan sincs, hogy na elmentem két gyógytornára szuperhős lettem, sose sérülök már meg. Remélem ez azért nem szorul magyarázatra.

Tehát mindegy melyik úton indulsz el, a szakember irányít, hova kell fordulnod, ha esetleg nem az ő területéhez tartozik.

Ne légy türelmetlen, de légy körültekintő. Keress többféle technikát, és kombináld. Tanulj saját magad által végezhető technikákat. Sportolj.